دسته‌بندی نشده

معرفی لوازم ایمنی موتور سواری

تجهیزات موتور سواری

تجهیزات موتور سواری کلاه کاسکت

تجهیزات موتور سواری اصلی و مهم‌ترین جزء در موتورسواری استفاده از کلاه کاسکت است. شناخت کلاه کاسکت یا ایمنی یک بحث مفصل می‌باشد. بصورت کلی 5 نوع اصلی برای کلاه موتور در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  • کلاه کاسکت فک ثابت
  • کلاه کاسکت فک متحرک
  • کلاه کاسکت نیمه
  • کلاه کاسکت کراسی
  • کلاه کاسکت بدون فک

در مقاله‌ای جداگانه ما معیارهای خرید کلاه کاسکت خوب بررسی کرده‌ایم پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که قصد خرید این وسیله را دارید مقاله مذکور را بخوانید.

شولدر موتور سوار

شولدر (Roost Deflectors یا Protection) در اصل یک لباس موتور سواری محافظ دار خشک می‌باشد که از گردن، کتف، قفسه سینه، ستون فقرات (نخاع)، شکم، بازو، آرنج، ران پا، استخان لگن، بیضه ها در آقایان محافظت می‌کند. شولدرها به صورت لباس و شلوار تولید می‌گردند و اکثرا تنگ و چسبان هستند و معمولاً در زیر لباس موتور سواری پوشیده می‌شوند و جریان هوا به خوبی از آنها عبور می‌کند اما امروزه به دلیل زیبا سازی ظاهری آنها کمتر کسی بر روی آنها تیشرت های رنگی می پوشد.

بهترین شولدر ها از حفاظ های ترکیبی ابرهای فشرده با فیبر و الیاف کربن ساخته شده‌اند که قادر هستند در حین حفظ انعطاف پذیری ضربات را به خوبی دفع و در برابر آتش گرفتن تا سه دقیقه به خوبی مقاومت می‌کنند. شولدرهای فایبر گلاس هم دارای توانایی انعطاف و دفع ضربات می‌باشند اما در صورت در برابر آتش مقاوت پایین دارند و در صورت آتش گرفتن سوختگی های شدیدی را ایجاد می کنند.

ادامه مطلب تجهیزات موتور سواری

شولدر های فیبر کربن بیشتر برای اتومبیل رانی و موتور سواران اسپرت استفاده می‌گردد این شولدر ها معمولاً یک تیکه بوده و به صورت یک لباس کامل یک تیکه از پیرهن و شلوار می باشد شولدر های الیاف کربنی در رانندگش هایی که دارای سرعت بالا بوده و احتمال وقوع تصادف و آتش سوزی در آنها بالا است استفاده می شود و شولدر های فایبر گلاس برای موتورسواری های سبک کراس و موتور سواری درون شهری استفاده می‌شود.

بعضی از شولدرها فقط از شکم و قفسه سینه و ستون فقرات محافظت می‌کنند و به شولدر جلیقه‌ای معروفند. و بعضی دیگر فقط از ستون فقرات محافظت می‌کنند که به نخاع بند شهرت دارند.

بعضی از شولدر ها به صورت کاپشن می باشند و در برابر نفوذ سرما و نفوذ آب بسیار مقاوم هستند و بیشتر مناسب فصول سرد سال می‌باشند البته چون قرار است روی پوشاک دیگر پوشیده شوند دارای زیبایی بیشتری هستند.

در فصل هایی که بارندگی وجود دارد و یا در رانندگی های مسابقات آفرود که موتورسواران در گل و لای حرکت می کنند جهت جلوگیری از گل آلود شدن لباس ها از لباس های کاور استفاده می کنند که از جنس پلاستیک نایلونی هستند.

شولدر شلوارکی که یکی دیگر از این شولدر ها می باشند جهت حفاظت از لگن و بیضه‌ها  طراحی گردیده‌اند و بسیار نرم و مقاوم بوده و برای موتورسواران استفاده می گردد و در رانندگی های طولانی مدت بیش از 3 ساعت گرم هستند.

تجهیزات موتور سواری

تجهیزات موتور سواری دستکش موتور سواری

دستکش ها هم مانند سایر لوازم مهم هستند و جهت چسبندگی دست به فرمان و جلوگیری از دما بالا و پایین و عرق کردن دست و دیدن آسیب به صورت خراش و زخم بسیار کارا هستند در نمونه‌های خوب دستکش الیاف نخ استفاده شده و بر روی آنها از لاستیک های فشرده در قسمت بند‌های انگشت و یک لایه نسبتا ضخیم ابری در کف دستکش جهت افزایش استحکاک نصب شده است.

پیراهن و پلیور

پیراهن موتور سواری و رانندگی معمولاً بسته به شرایط محیطی استفاده در برابر سرما و گرما مقاوم هستند اما همه آنها در برابر نفوذ باد مقاومند و جنس آن‌ها از الیاف های بسیار نرم و لطیف می باشد و در طرح ها و رنگ های بسیاری تولید می‌گردند. در پیراهن اصل و خوب در قسمت آستین‌ها در سمت پشت جایی که آرنج ها قرار دارد یک لایه ابر نرم قرار دارد و سطح این لباس‌ها لیز می باشد تا در سرعت های بالا باد باعث کاهش سرعت نگردد و بافت پارچه بسیار ریز دانه است.

تجهیزات موتور سواری شلوار

شلوار یکی دیگر از تجهیزات ایمنی می باشند که علاوه بر حفظ سلامت پوست بدن از آسیب دیدن وظیقه زیبا سازی ظاهری راننده و حفظ دمای بدن در سرما یک وظیفه بسیار مهم و کلیدی دارند این شلوارها از جنس الیاف کربن و آزبست ساخته می شوند و دو تیکه هستند در برابر آتش تا چند دقیقه مقاومت می‌کنند در قسمت ساق پا جنس پارچه معمولاً از آزبست می باشد تا در برابر حرارت ناشی از انجین موتورسیکلت به خوبی دوام بیاورد.

شلوارها در برابر ورود هوا مقاوم هستن و باعث می شوند تا جریان هوا باعث کاهش سرعت رانندگی نشود. معمولاً بر روی این شلوارها لاستیک‌هایی که از نوع فشرده هستند قرار گرفته اند که در صورت زمین خوردن راننده در سرعت های بالا هم از خراش های سطحی جلوگیری کنند و هم با ایجاد استحکاک باعث توقف راننده در هنگام لیز خوردن بر روی زمین را دارند. فاق (پشت) شلوار ها نسبت به شلوار های معمولی بسیار بلندتر می باشد و آن هم به این دلیل است که در زمان نشستن بر روی موتورسیکلت قسمت شکاف پشت راننده بیرون نباشد. این شلوارها به صورت کشی ساخته میشوند و برای آنکه در مواقع ضروری در صورت آتش گرفتن راننده بتواند به سرعت آنها را بیرون بیاورد.

زانو بند و آرنج بند

یکی دیگر از وسایل ایمنی در موتورسواری ها ایتفاده از زانو بندها و آرنج بندها و ساق بندها می باشد. این وسایل در جلوگیری از وارد آمدن اسیب به آرنج و زانوها و ساق پاها بسیار کمک می کنند و در زمانهای زمین خوردن بسیار نجات دهنده هستن و از شکستگی ها تا حد بسیار زیادی جلو گیری میکنند. همانند شولدر ها کلیه آرنج بندها و زانوبندها و ساق بند ها از الیاف و فیبرهای کربن و فایبر گلاس به صورت یک تیکه اما به صورت مفصلی متحرک ساخته می شوند.

تجهیزات موتور سواری بوت و کفش

یکی دیگر از تجهیزات با اهمیت در موتورسواری و اتومبیل رانی کفش است. کفشها در افزایش مهارت ترمز گرفتن و تعویض به موقع دنده و حفظ تعادل و حفظ مچ پا بسیار کارا هستند. کفش های موتورسواری اکثرا جنس داخلی آنها نرم اما بیرون آنها سخت و محکم می باشد و تنها به صورت بالا و پایین متحرک هستند و به چپ و راست خم نمی شوند علت هم جهت جلوگیری از لغزش مچ پا و استحکام صحت قرار گیری وضعیت پا می باشد.

عینک کراسی

راکب جهت حفاظت از چشمان خود از عینک‌های فایبرگلاس منعطف و یا لاستیکی بسیار نرم استفاده می کنند. این عینک‌ها معمولاً دارای شیشه‌های ضد UV هستند و نمی‌شکنند همچنین درون آنها از ابر نرم است و به واسطه یک کش پهن که به پشت سر قرار می‌گیرد بر روی چشم ها جا گیری می شود. عینک کراسی از خشکی چشم ها در رانندگی و یا نفوذ اجرام خارجی به چشم محافظت می‌کنند.

 کاپشن ایمنی مخصوص تمامی آب و هوا ها (full all-weather jacket )

این کاپشن تمامی بالاتنه را به همراه بخش هایی از بدن در بالا ذکر شده را محافظت می کند. یک کاپشن ایمنی مخصوص تمامی فصول چه در تابستان و چه در زمستان می تواند پوشیده شود. این کاپشن معمولا دارای لایه های جدا شونده است تا بتوان میزان گرمی این لباس را تنظیم کرد.

به این صورت که در هوای سرد به آن لایه های مخصوص فصول سرد اضافه می کنند و به نوعی آن را تبدیل به یک کاپشن گرم می کنند. جنس این کاپشن ها معمولا از چرم یا مواد مصنوعی می باشد. این لباس دارای بخش های سیلیکونی به عنوان قطعات محافظ می باشد.

کاپشن موتور سواری مرسوم به conventional riding jacket

این کاپشن مشابه کاپشن مخصوص تمام آب و هوا هاست. ولی بخش لایه های گرم جدا شونده را ندارد. این کاپشن نیز از چرم یا مواد مصنوعی ساخته می شود و معمولا ضد آب و بادگیر می باشد.

 زره موتور سواری (Body Armor):

زره موتور سواری یکی از تجهیزات ایمنی موتور سیکلت می باشد، که زره یا محافظ موتور سواری از موتور سوار در برابر ضربات و خراش ها محافظت می کند ولی هیچ گونه محافظت آب و هوایی ندارد. این ژاکت ساخته شده از مواد توری مانند است که می توان آن را به روی لباس های معمولی پوشید.

لباس یکسره ی موتور سواری

لباس یکسره ی موتور سواری یا لباس یکسره ی مسابقه ی موتور سواری پیشرفته ترین نوع از این تجهیزات ایمنی موتور سیکلت برای موتور سواری می باشند. این لباس به منظور حفظ سرعت و ایمنی در صورت همزمان طراحی شده است.

برخی از این لباس های یکسره موتور سواری دارای دستگاه هایی با تکنولوژی بالا می باشند که تمامی داده های فیزیکی  مربوط به موتور سوار را به طور لحظه ای جمع آوری می کنند. بر خلاف دیگر تجهیزات سواری لباس های یکسره موتور سواری تنها با چرم ساخته می شوند. چرا که چرم یک عایق خوب حرارتی بوده و اصطکاک سطحی آن پایین تر است.

این امر سبب می شود که در صورتی که موتور سوار با سرعت بالا تعادلش به هم بخورد روی زمین سر بخورد و احتمال برخورد شدید را کمتر کند. در واقع این لباس یکسره همچون یک لباس بادگیر سرهمی باشد که دارای گارد ها و محافظ های شانه، پشت، آرنج، زانو می باشد که به نوعی یک پکیج کامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *