دسته‌بندی نشده

لیست وسایل مورد نیاز باشگاه بدنسازی

دستگاه بدنسازی

دستگاه بدنسازی ضروری برای راه اندازی باشگاه خانگی

دستگاه بدنسازی این روزها صنعت لوازم و تجهیزات ورزشی به سرعت در حال رشد است. ورزش در باشگاه‌های مجهز به حدی باب شده است که بسیاری را بر آن داشته است تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند. پیش از راه اندازی یک باشگاه بدنسازی حرفه ای و یا تجهیز باشگاه خانگی خود، باید در خصوص انواع تجهیزات ورزشی و کاربرد های آن ها اطلاعاتی را کسب کنید. برای همین منظور، ما در این مقاله از سایت دکتر فارمو تلاش کرده ایم تا لوازم باشگاه‌های ورزشی را به صورت کامل معرفی کرده و کاربردهای آن‌ها را شرح دهیم.

تجهیزات ورزشی: نیمکت قابل تنظیم

نیمکت قابل تنظیم یکی از وسایل ضروری باشگاه شما است. شما می‌توانید پشتی این نیمکت را در موقعیت های تخت و یا با زاویه های مثبت و منفی (در شش زاویه) تنظیم کنید. پشتی این وسیله با کمک یک گلوله فلزی قوی و قابل حمل تنظیم می شود. این وسیله ماندگاری بالایی دارد و می تواند به خوبی افراد با وزن های مختلف را پشتیبانی کند.

هالترهای ثابت

دستگاه بدنسازی هالتر نیز یکی دیگر از تجهیزات بسیار مهم در هر باشگاهی است. از این وسیله در بدنسازی، وزنه برداری و پاورلیفتینگ استفاده می شود. این دستگاه یک میله بلند دارد و در هر دو انتها، وزنه هایی قرار می گیرند. وزنه های قرار گرفته در دو انتهای میله قابل تغییر هستند. برند های مختلفی اقدام به تولید این وسیله کرده اند و شما می توانید آن را با قیمت های مختلفی در بازار پیدا کنید.

دستگاه سیم کش یا ترینر کاربردی

ترینر کاربردی یا سیم کش، دستگاهی است که از چندین ردیف کابل تشکیل شده است. در هر دو طرف کابل‌ها به وزنه هایی وصل هستند و شما می توانید در خلال تمرین، تعداد وزنه ها را تغییر دهید. از این وسیله معمولا برای عضله سازی استفاده می شود اما اکثرا به هنگام کار با این وسیله، عضلات سینه و بالاتنه درگیر می شوند. کار با این دستگاه شاید برای افراد مبتدی دشوار باشد.

استند دمبل

یکی دیگر از تجهیزاتی که به مرتب ماندن باشگاه شما کمک می کند، استند دمبل است. شما می توانید دمبل ها با اندازه های مختلف را به راحتی بر روی این استند در کنار هم قرار دهید و از آن ها در مرکز یا گوشه سالن ورزشی، نگهداری کنید. استند ها معمولا از جنس فولاد بسیار مقاوم و سنگین هستند و به گونه ای طراحی می شوند که گوشه های وسیله هیچ خطری برای ورزشکاران نداشته باشد. در صورت عدم استفاده از این وسیله، وزنه ها در محیط باشگاه پراکنده خواهند شد و این امر احتمال آسیب و خطر برای ورزشکاران را افزایش میدهد.

توپ ورزشی

دستگاه بدنسازی توپ ورزشی یا یوگا از پلاستیک بسیار نرم ساخته می شود و قطر آن عمدتاً بین 35 تا 85 سانتی متر است. این توپ توخالی با هوا پر شده است. شما می توانید برای نگه داری از توپ، هوای داخل آن را خالی کنید تا جای کمتری بگیرد.

دستگاه بدنسازی زیر سینه

این دستگاه برای تمرین دادن و تقویت عضلات زیر سینه بسیار عالی است. در اثر تمرین کردن با این دستگاه شما می توانید عضلات بالاتنه خود را تقویت کنید. صندلی این دستگاه قابل تنظیم است و شما می توانید ضمن تنظیم زاویه بالاتنه بدن، از هالتر و یا وزنه های تکی برای تمرین عضلات خود استفاده کنید. زاویه پشتی این صندلی را می توانید بین 15 تا 20 درجه تنظیم کنید. ایجاد شیب در نیمکت می تواند فشار های بیشتری را بر روی قسمت بالاتنه ایجاد کند.

 نیمکت پرس سینه

نیمکت پرس سینه بسیار کوتاه است و برای هر نوع ورزش بالاتنه بهترین انتخاب است. معمولا از این دستگاه برای انجام تمرینات سینه استفاده می شود. این نیمکت به شما کمک می کند تا به هنگام وزنه زدن، پشت خود را صاف نگه دارید.

دستگاه قایق داخل سالن

این دستگاه می تواند شرایط پاروزنی را برای انواع تیپ بدنی شبیه سازی کند. قایقرانی یکی از ورزش های بسیار تاثیرگذار برای عضلات بدن محسوب می شود اما برای انجام آن، به تجهیزات و شرایط خاصی نیاز است.  با کمک این وسیله، می توانید چنین شرایطی را در داخل باشگاه برای خود فراهم کنید. برای کار با این دستگاه، شما آزادی عمل دارید و می توانید آن را با توجه به شرایط بدنی و خواسته های خود تنظیم کنید.

دستگاه بدنسازی نیمکت شیب دار بالا سینه

نیمکت شیبدار بالاسینه بسیار شبیه به دستگاه پرس سینه سنتی عمل می کند. شما باید این نیمکت را با زاویه 45 درجه تنظیم کنید. تمرین با هالترها و وزنه ها در چنین شرایطی به رشد عضلات بالای سینه و سرشانه ها کمک می کند. وزنه زدن بر روی این وسیله و در مقایسه با دستگاه پرس سینه تخت، آسان تر است.

دستگاه لت سیم کش

یکی دیگر از تجهیزات ورزشی ضروری در هر باشگاهی، دستگاه لت سیم کش است. کار با این دستگاه می تواند عضلات بازو، سرشانه ها و زیر بغل را تقویت کند. همچنین انجام حرکت های چرخشی کتف و حرکت های مفید برای مفاصل شانه با کمک این دستگاه امکان پذیر است.

دمبل های LKEY

دستگاه بدنسازی این دمبل ها چیزی در حدود 200 کیلوگرم وزن دارند و حتی ممکن است وزن آن ها بیشتر نیز باشد. شما حتی امکان اضافه کردن وزنه های جدید و قابل تنظیم به این دستگاه را نیز دارید. این دسته از دمبل ها برای افراد حرفه ای طراحی شده اند و خیلی سنگین هستند.

 دستگاه هاک اسکات

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است تا فرد بتواند مجموعه متنوعی از تمرین های ورزشی را در حالت ایستاده انجام دهد. این وسیله به طور خاص می تواند به حرکاتی از بدنسازی و تناسب اندام بپردازد که سایر تجهیزات ورزشی امکان اجرای آن ها را فراهم نمی کنند. مرتبط کردن دو پدال فوقانی با کمک یک میله، حرکتی فوق العاده هماهنگ و ثابت را ارائه می کند.

دستگیره های کششی ساده این وسیله به کاربران کمک می کنند تا به راحتی پیش از آغاز حرکت، دستگاه را برای خود تنظیم کنند. شما می توانید با کمک این دستگاه مجموعه متنوعی از حرکت های ورزشی را در شرایطی ایمن انجام دهید.

دستگاه جلوپا و پشت پا

دستگاه بدنسازی دستگاه جلوپا و پشت پا به کشیدگی و تقویت عضلات پشت پا کمک می کند. این دستگاه با سایر تجهیزات که صرفا با ایجاد کشش سبب تقویت عضلات زانو و مفاصل ران می شوند، تفاوت هایی دارد. با کمک این دستگاه، شما می توانید تعادل میان عضلات جلو و پشت پای خود را حفظ کنید.

این تعادل برای جلوگیری از بروز آسیب های احتمالی، اهمیت دارد. اگر عضلات زانو و مفاصل ران تنها از یک سمت تقویت شوند، ورزشکار ممکن است به عدم تعادل در ماهیچه ها و آسیب های مختلف دچار شود.

میله المپیک

میله های المپیک وسیله ای بسیار کاربردی هستند و طول های متفاوتی  را دارا می باشند. این میله‌ها از جنس فلز خام با طول 2.2 متر هستند و وزن آن‌ها چیزی در حدود 20 کیلوگرم می باشد. قطر میله‌ها 50 میلی متر، بخش دستگیره 28 میلیمتر و طول نیز 1.31 متر می‌باشد.

دستگاه بدنسازی نیمکت جلو بازو

نیمکت‌های جلو بازو برای افرادی طراحی شده است که مایل هستند بازوهای خود را در سطح معینی قرار داده و سپس با کمک وزنه، تمرین کنند. شما می توانید بر روی این نیمکت از وزنه های مختلفی، مانند دمبل هالترها، و یا میله های e-z استفاده کنید. شما همچنین می توانید این وسیله را در ترکیب با سایر دستگاه‌های بدنسازی مورد استفاده قرار دهید.

وزنه با پوشش لاستیکی

این دمبل‌های لاستیکی بین 5 الی 200 کیلوگرم وزن دارند و به دو دسته کلی تقسیم می شود. این ترکیب از ابزارهای وزنی برای تمرین در باشگاه عالی هستند. شما میتوانید از این وزنه‌ها جهت عضله سازی استفاده کنید و خیلی زود نتیجه ای ماندگار را شاهد باشید.

دستگاه اسمیت

دستگاه بدنسازی دستگاه اسمیت یکی دیگر از دستگاه های بدنسازی است که برای وزنه برداری استفاده می‌شود. این دستگاه یک هالتر دارد که در ریل هایی از جنس استیل قرار می گیرد. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که شما در آن اجازه حرکت در راستای عمود را دارید. شما همچنین می توایند به هالترها وزنه اضافه کنید و سطح تمرین‌های خود را بالا ببرید.

دستگاه بدنسازی  استند مخصوص وزنه های صفحه ای

این استندها به منظور نگهداری از وزنه های صفحه ای طراحی شده اند و آنها را در فاصله دو اینچی از زمین نگه می‌دارند. استفاده از این وسیله در باشگاه می تواند از آسیب های احتمالی و افتادن وزنه ها جلوگیری کرده و همچنین فرایند انتقال و جابجایی وزنه ها را نیز تسهیل می‌کنند.

شما می توانید وزنه های صفحه ای را به میله های تعبیه شده در دو طرف این وسیله آویزان کنید و یا آن ها را در شیارهای موجود میان دو بخش استند، قرار دهید. طراحی این وسیله به گونه ای است که از سر خوردن وزنه‌ها جلوگیری کرده و امنیت ورزشکار را تضمین کنند. این وسیله می تواند نظم را به محیط باشگاه شما بازگرداند.

تردمیل

دستگاه بدنسازی هیچ باشگاهی بدون تردمیل کامل نمی‌شود. مدل های متنوعی از این دستگاه در بازار وجود دارد و قیمت این وسیله نیز با توجه به امکانات آن، متغیر می باشد. تردمیل‌ها برای استفاده‌های تجاری طراحی شده اند و می‌توانند وزن 180 الی 200 کیلوگرم را به راحتی تحمل کنند. از این وسیله برای دویدن، کوهنوردی و یا پیاده روی بر روی سطحی با شیبی خاص استفاده می شود.

دستگاه‌های تردمیل پیش از پیدایش موتورهای قدرت وجود داشتند. آن ها شرایط را برای استفاده از قدرت انسان ها و حیوانات جهت انجام کارهای مختلف هموار می کردند. نوع قدیمی این دستگاه از یک تسمه تشکیل شده بود که انسان ها یا حیوانات با راه رفتن بر روی آن، می توانستند غلات را آسیاب کنند. پس از مدتی طراحی این وسیله اصلاح شد و حالا از آن به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های بدنسازی یاد می‌شود.

افرادی که مایل هستند به صورت روزانه ورزش کنند، راه بروند و یا سرعت پیاده روی خود را برای سوزاندن چند کالری بیشتر تغییر دهند، می توانند به راحتی از این وسیله استفاده کنند. از تردمیل هم در خانه ها و هم در باشگاه های عمومی استفاده می شود و به همین دلیل، این وسیله نقشی حیاتی در صنایع تجهیزات بدنسازی و ورزش ایفا می کند.

علاوه بر تردمیل، تجهیزات سفارشی مختلف دیگری نیز هستند که برای ورزش های هوازی و سوزاندن کالری بیشتر این روزها مورد توجه می باشند. از جمله این وسایل می توان به Air Bike، دوچرخه الپتیکال، دوچرخه ساده، دوچرخه چرخشی، ایستاده و یا خوابیده اشاره کرد.

دستگاه بدنسازی دوچرخه باشگاه

دستگاه بدنسازی تمامی دوچرخه های باشگاه برای مصارف خانگی یا تجاری ساخته شده اند. این دوچرخه های ثابت به نام های دیگری، از جمله دوچرخه های ورزشی، دوچرخه های چرخشی و یا exercycle نیز معروف هستند. از این وسیله برای بدنسازی، انجام تمرین های ورزشی و تمرین های هدفمند استفاده می شود. این وسیله شامل پدال ها، زین، و بخش های مربوط به دستگیره و پنل فرمال می باشد. به بیان دیگر، دوچرخه باشگاه همان دوچرخه معمولی است که چرخ نداشته باشد.

شما همچنین می توانید برای ساخت یک دوچرخه باشگاه، از یک دوچرخه معمولی استفاده کنید و آن را بر روی میله یا پایه های مخصوص قرار دهید. در نتیجه حتی با رکاب زدن، دوچرخه در محل خود ثابت خواهد ماند و شما می توانید از ورزش خود لذت ببرید. ورزشکاران حرفه ای نیز از این وسیله برای گرم کردن خود، پیش از انجام مسابقات و یا تمرین های تخصصی در فضای آزاد استفاده می کنند.

دستگاه الپتیکال

دستگاه بدنسازی دستگاه الپتیکال اساسا برای مصارف تجاری ساخته شده است. برای باشگاه‌های خانگی، این وسیله چندان ضروری نیست. الپتیکال‌ها می توانند حداکثر 140 کیلوگرم وزن را تحمل کنند. این وسیله برای از بین بردن کالری ها و همچنین تقویت عضلات بالای سینه و سرشانه بسیار مفید است. شما می توانید با کمک این وسیله، پارامترهای مختلفی از جمله زمان و فاصله را اندازه گیری کنید و در حین ورزش، ضربان قلب خود را کنترل کنید. نوجوان ها، جوان ها و افراد مسن تر می توانند به راحتی از این وسیله استفاده کنند.

کپسول

دستگاه بدنسازی کپسول‌ها طول عمر بالایی دارند و هزینه نگهداری از آن ها نیز بسیار پایین است. معمولا از این دستگاه در باشگاه هایی با هشت ایستگاه ورزشی استفاده می شود. این وسیله همچنین برای اعضایی که به صورت منظم برنامه های ورزشی را انجام می دهند، مفید می باشد. کپسول ها می توانند در عرض چند هفته، به شکل دهی عضلات شما کمک کنند. استفاده از این وسیله برای ورزشکاران آماتور ممکن است دشوار باشد اما به مرور زمان به یکی از اجزای اصلی روتین ورزشی روزانه شما تبدیل خواهد شد.

 دستگاه‌های چند کاربره قرقره ای

این وسیله یک نوع ماشین ساده است که از یک قرقره، کابل و یا طناب و چندین وزنه تشکیل شده است. با حرکت دادن دسته های وسیله، طناب می تواند وزنه های مختلفی را بلند کند. بدین ترتیب، شما می توانید عضلات بالاتنه خود را تقویت کنید.  این وسیله به گونه ای طراحی شده است که زمان و استقامت مورد نیاز برای بلند کردن وزنه ها را کاهش دهد و در عین حال، فشار مطلوبی را بر روی عضلات بالاتنه وارد می کند.

دستگاه سیم کش

دستگاه سیم کش در هر سمت پایه های خود وزنه های کاملا یکسانی دارد که توسط کابل ها به بادامک ها و قرقره ها متصل می شوند و فقط می تواند در یک جهت حرکت کند.

دستگاه بدنسازی فانکشنال ترینر

این دستگاه چند کاره یک ماشین سیم کش است که از دو سری وزنه مستقل، قرقره ها و کابل تشکیل شده است. از این دستگاه برای انجام تمرین های مختلف می توانید استفاده کنید.

دستگاه اسمیت چند کاره

دستگاه اسمیت چند کاره از جنس استیل است و معمولا آن را با دو لایه رنگ پودری پوشش می دهند. وزن این دستگاه 120 کیلوگرم است و می توان از آن برای انجام تمرین های ورزشی مختلفی استفاده کرد.

دستگاه بدنسازی ورزشی: پرس پا

برای تقویت عضلات پایینی بدن و همچنین وزنه برداری، این دستگاه بهترین انتخاب است. دستگاه پرس پا یکی از محبوب ترین اعضای باشگاه های ورزشی است و می توان از آن برای تقویت عضلات باسن، چهار سر ران و همسترینگ استفاده کرد.

دستگاه بدنسازی پشت پا چکشی

این وسیله امکان اجرای تمرین های مختلف ورزشی را در اختیار شما قرار می دهد. با کمک این ابزار شما می توانید تمرین های مرتبط با پا، عضلات سرشانه، عضلات سینه و عضلات ران را انجام دهید.

وزنه های صفحه ای

دستگاه بدنسازی وزنه های صفحه ای در اکثر سالن های ورزشی مورد استفاده هستند. از این وزنه ها برای تنظیم وزنه های میله ای استفاده می شود. این خانواده از وزنه ها انواع مختلفی دارند، از جمله صفحه های لاستیکی، صفحه هایی با پوشش پلاستیک، صفحه های روکش شده لاستیکی، صفحه های چدنی و صفحات فولادی.

دمبل

دستگاه بدنسازی انواع مختلفی از دمبل ها مانند دمبل میله ای، دمبل کرومی فولادی، دمبل پلاستیکی، دمبل L-key و دمبل هگزا در بازار وجود دارند. دمبل ها معمولا وزنی بین 5 تا 200 کیلوگرم را دارا هستند. دمبل های سبک وزن برای افراد مبتدی و دمبل های سنگین برای افراد حرفه ای و با تجربه طراحی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *