دسته‌بندی نشده

لوازمی که برای کوهنوردی نیاز دارید

لوازم کوهنوردی

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

وسایل مورد نیاز کوهنوردی  تمام طبیعت دوستان و افرادی که می خواهند در زمینه ورزش کوهنوردی حرفه ای شوند و یا تازه می خواهند این ورزش را شروع کنند، نیاز به وسایل اولیه دارند. تجهیزات و وسایل مورد نیاز کوهنوردی بسته به اینکه به کدام قله و کوهی می خواهید بروید یا اینکه چقدر درون طبیعت هستید متفاوت است. با این حال برای شروع این ورزش و حتی رفتن یک روزه به کم ارتفاع ترین قله ها نیاز به وسایل و تجهیزات ضروری دارد که می بایست آن ها را تهیه کنید. در مجله ی گردشگری الی گشت می توانید اطلاعات اولیه برای شروع این ورزش را پیدا کنید و با وسایل مورد نیاز کوهنوردی آشنا شوید.

کفش مناسب کوهنوردی

اول همه باید به دنبال کفش مورد نیاز برای کوهنوردی باشید. کفش را باید نه تنها از وسایل مورد نیاز کوهنوردی بلکه از مهم ترین و اصلی ترین ابزارها برای این ورزش بدانید. در انتخاب کفش بسیار دقت کنید. چرا که برای نجات جان شما در مواقع خطرناک بسیار مهم بوده و البته راهپیمایی شما را بر روی کوه میسر می کند. هیچ گاه با کفشی که پایتان را می زند یا کفی عاج دار خوبی ندارد نمی توانید با اطمینان به قله برسید.

کوله پشتی

وسایل مورد نیاز کوهنوردی قطعا شما وسایلی را به همراه خود برمی دارید که برای آن ها نیاز به کیف و کوله ای دارید. امروزه کوله پشتی های کوهنوردی بسیار کاربردی و حرفه ای در بازار از برندهای خارجی معروف مانند دیوتر، لو آلپین و برندهای ایرانی مانند قایا پیدا خواهید نمود. معمولا کوهنوردان برای سفرهای یک روزه کوله پشتی های سبک تر و برای سفرهای دو روزه یا بیشتر کوله پشتی هایی با لیتر و گنجایش بالاتر به همراه می آروند.

لباس مناسب کوهنوردی

از وسایل مورد نیاز کوهنوردی که ارتباط مستقیم با سلامتی شما در کوه دارد، انتخاب لباس مناسب است. بر طبق تجربه کوهنوردان حرفه ای، به کسانی که می خواهند این ورزش را تازه شروع کنند، گفته می شود که چندین لایه لباس برای کوهنوردی و کوهپیمایی خود بردارند. در مجموع به ۳ لایه لباس نیاز دارید. جنس لباس ها بسیار اهمیت داشته و بسته به کاربرد آن، متفاوت خواهد بود. لیستی از لباس های مورد نیاز کوهنوردی را در ادامه خواهید خواند.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی لایه اول لباس ها

لباس هایی که در تماس مستقیم با بدن شما هستند و حکم عرقگیر را هم دارند. این لباس ها را از جنس نرم و ترجیحا عرقگیر انتخاب کنید. همچنین این لباس ها از اذیت نمودن لایه بعدی لباس ها جلوگیری می کند. وسایل مورد نیاز کوهنوردی در لایه اول زیرشلواری نخی، پیراهن، دستکشی راحت و نازک، کلاه و جورابی مناسب خواهند بود.

لایه دوم لباس ها

برای دسته دوم لباس، به سراغ لباس هایی باید بروید که شما را گرم نگه می دارند. لباس هایی از جنس پلار یا پشم مصنوعی یا در کل لباس های پشمی جزو این دسته از لباس ها هستند. یک پیراهن پلار، یک شلوار پشمی (می تواند جایگزین لایه اول باشد) و جورابی گرم تر از جوراب اول (می تواند تنها یک جوراب که تمام این خصوصیات را با هم دارد بپوشید) مورد نیاز است. شاید یک سوشرت و گرمکن هم لازم باشد.وسایل مورد نیاز کوهنوردی

نکته: در مناطق گرمسیری و جنگل نوردی یا تورهای یک روزه کوهنوردی در هوای آفتابی، گاهی لایه پشمی حذف می شود و از لایه سوم با جنس بهتر و سبک تر استفاده می شود.

لایه سوم لباس ها برای کوهنوردی

این لایه از شما در مقابل باد، باران، سرما، رطوبت هوا و در مجموع هوای طوفانی محافظت می کند. بنابراین یک کاپشن از جنس کورتکس و شلواری از همین جنس، بادگیری سبک مناسب است. پانچو برای جنگل نوردان و کوهنوردانی که به مناطق بارانی می روند، لباسی کارآمد است. دستکش های گرم کورتکس را فراموش نکنید.

  • نکته: در روزهای آفتابی و تورهای یک روزه، یک دست لباس خنک، یک بادگیر و یک گرمکن کافیست.

اگر برای تورهای چند روزه و قله های سخت تر لباس برمی دارید، به کاپشن ها و شلوارهای گرم کورتکس نیاز خواهید داشت.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی کلاه

از وسایل مورد نیاز کوهنوردی کلاه است که نباید فراموش شود. حداقل دو نوع کلاه با خود داشته باشید. کلاهی گرم که به عنوان لایه اصلی می پوشید و کلاهی که لبه آفتابگیر دارد. برای مناطق بارانی کلاه کاپشن می تواند استفاده شود.

  • نکته: بعضی از افراد از دستمال گردن به عنوان کلاه استفاده می کنند.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی گتر

گتر در واقع محافظ و لایه ای است که شما روی کفش و پاچه های شلوار می پوشید. این لایه یکی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی است و ترجیحا آن را از قلم نیندازید. اگر به مناطقی می روید که پر از خار و گیاهان خودرو است، از پاهای شما محافظت می کند. اگر به مناطق برفی می روید، از ورود برف به درون کفش و پاچه های شلوار جلوگیری می کند. اگر به مناطق گل و لایی می روید، از گِلی شدن و خیس شدن شلوار و البته رویه کفش جلوگیری می کند.

بنابراین چنین محافظی که به راحتی از کفش تا زانوی شما را می پوشاند، می تواند به عنوان لایه آخر لباس های کوهنوردی استفاده شود و امنیت و سلامت شما را بالا ببرد. یادتان باشد گترها برای هر طبیعتی جداگانه طراحی شده اند. گترهای پیاده روی، گترهای کوهنوردی، گترهای قله های برفی، گترهای یخ نوردی و گترهای مسیرهای جنگل نوردی از انواع گترها هستند.

گترها همچنین در سه سایز گترهای بلند، گترهای متوسط و کوتاه در بازار یافت می شوند.

زیر انداز یا صندلی برای نشستن

برای اینکه بتوانید بدون خیس شدن یا اذیت شدن روی زمین یا کناره کوه بنشینید، می توانید یک زیرانداز با خود داشته باشید. زیرانداز های مختلفی در بازار هستند. اگر فتح قله دو روز و بیشتر طول می کشد، به دنبال زیراندازهای حرفه ای تر در میان وسایل مورد نیاز کوهنوردی باشید. در غیر این صورت، یک پارچه ساده کفایت می کند.

باتوم کوهنوردی وسایل مورد نیاز کوهنوردی

یکی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی که به شما در بالا رفتن و مهم تر از آن در پایین آمدن از کوه کمک می کند، باتوم های کوهنوردی است. این ابزار کار همان چوب هایی را انجام می دهد که در طبیعت برای راه رفتن و پیاده روی به عنوان عصا از آن استفاده می کنیم.

غذای پر انرژی و آب آشامیدنی

یکی از وسایلی که باید در کوله پشتی خود به همراه داشته باشید، مواد غذایی و البته قمقمه آب است. بسته به سفرتان، میزان و نوع غذا متفاوت است. همچنین اگر علاقه مند به آشپزی در طبیعت هستید، به همراه داشتن لوازم آشپزی مانند اجاق گاز و ظروف پخت و پز لازم می شود.

کیسه خواب و چادر

اگر می خواهید شب را درون طبیعت بگذرانید، حتما باید کیسه خواب و چادر به همراه داشته باشید. این دو وسیله از وسایل مورد نیاز کوهنوردی هستند برای سفرهای بیش از یک روزه هستند که تهیه آن ها بسیار اهمیت دارد.

چراغ و لامپ

برای کسانی است که در مناطق تاریک و شب ها به پیاده روی می روند یا می خواهند شب را هم در کوه، کمپ کنند.

از دیگر وسایل مورد نیاز کوهنوردی:

  • لیوان و قاشق چنگال
  • وسایل بهداشتی مانند کرم ضد آفتاب و دستمال کاغذی
  • سنگ آتش زنه
  • قطب نما و نقشه
  • مدارک شخصی
  • طناب و کارابین
  • سوت نجات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *