دسته‌بندی نشده

پارچه لباس کوهنوردی

پارچه لباس کوهنوردی

پارچه ضد آب پارچه لباس کوهنوردی

پارچه لباس کوهنوردی در سبک‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت برای انجام فعالیت‌های مختلف کوهنوردی و طبیعتگردی تولید می‌شود. با تنوع انتخابی زیاد، انتخاب لباس با پارچه ضد آب مناسب برای همه دشوار است. برای کمک به شما در تصمیم‌گیری صحیح، این راهنمای مفید را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در خرید بهترین لباس کوهنوردی ضد آب کمک کند.

در طول سالیان گذشته، تعدادی از فناوری‌های جدید پارچه‌ای، برای رقابت با گورتکس به عنوان «بهترین» راه‌حل برای راحتی و خشک نگه داشتن ما در فضای باز ظاهر شده‌اند.

پارچه‌هایی مانند eVent، Polartec Neoshell، HyVent از The North Face و Marmot’s Membrain تنها تعدادی از گزینه‌های محبوب هستند. چیزی که همه این پارچه‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند، توانایی متفاوت آنها برای خشک و راحت نگه داشتن ما در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها، از نم‌نم باران ملایم تا باران‌های موسمی است.

ادامه مطلب پارچه لباس کوهنوردی

هدف اصلی یک کاپشن ضد آب (HardShell) این است که از ما در برابر عناصر نامطلوب بیرونی، آب و باد محافظت کند و در عین حال حس راحتی نیز داشته باشیم. این راحتی به “تنفس پذیری” پوسته‌ها بستگی دارد (توانایی لباس برای خارج شدن عرق ما).

همه لباس‌های خوب امروزی از باد و آب جلوگیری می‌کنند، با این حال، بهترین لباس‌ها نه تنها جلوی آب و باد را می‌گیرند، بلکه عرق ما را به طور موثر به بیرون از لباس منتقل می‌کنند. اما چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟

پارچه با غشای خیلی متراکم

پارچه ضد آب ساخته شده از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) و پلی اورتان (PU). این مواد به گونه‌ای ساخته شده‌اند که پارچه حاوی میلیاردها سوراخ در هر سانتیمتر مربع است و به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند. با استفاده از کشش سطحی، نفوذ آب را مهار می‌کند و اجازه می‌دهد بخار آب از آن عبور کند.

از آنجایی که روغن‌های بدن ما، کرم‌های ضد آفتاب، مام و غیره کشش سطحی کمی دارند، به غشاء نفوذ می‌کنند و مانع از خروج آب از منافذ می‌شوند. بنابراین اکثر غشاهای PTFE (مانند Gore-Tex) برای جلوگیری از این آلودگی‌ها روکش می‌شوند. این کار تنفس پذیری را تا حدی کاهش می‌دهد، اما دوام کلی غشا را افزایش می‌دهد.

Gore-Tex اصلی شناخته‌شده‌ترین نوع این فناوری پارچه است. این Gore-Tex بدون پوشش محافظ بسیار قابل تنفس بوده اما با گذشت زمان، تمایل به نشت پیدا خواهد کرد. نمونه‌های دیگر از این نوع غشاها عبارتند از: eVent و Polartec NeoShell.

پوشش یا غشای هیدروفیلیک پیوسته

این پارچه‌ ضد آب دارای ساختار ریز متخلخل است و با استفاده از پوشش آب دوست تولید می‌شود. آنها با فرآیندی مولکولی که با جذب مولکول‌های آب به سطح ماده آبدوست و سپس عبور از مولکول بعدی به مولکول بعدی که در طول ضخامت لایه ادامه می‌یابد، کار می‌کند، بخار را دور می‌کنند.

لباس‌های ساخته شده از این پارچه‌ ضد آب نسبت به پارچه‌های سبک PTFE (Gore Tex و eVent) تنفس کمتری دارند و قابلیت تنفس آنها به شدت به دما بستگی دارد. آنها در شرایط سرمای کمی بالاتر از صفر درجه کارایی خوبی دارند.

نمونه‌هایی از این پارچه را می‌توان در لباس‌های Marmot’s Precip و NanoPro و همچنین سری HYvent The North Face مشاهده کرد. این سبک از لباس‌ها نیز وزن و حجم کمتری دارند.پارچه لباس کوهنوردی

لمینت‌های میکروپوری و هیدروفیل دو جزیی

پارچه ضد آب گورتکس مدرن از این فناوری ساخته شده است. منافذ پارچه‌های سبک PTFE با پلی اورتان هیدروفیل پر شده است که باعث دوام بسیار بیشتری می‌شود و می‌توان از پلی اورتان بسیار آب دوست استفاده کرد.

چند روش تولید دیگر وجود دارد، با این حال موارد فوق اکثریت مورد استفاده در مارک‌های رده بالای لباس با پارچه ضد آب می‌باشد.

پارچه لباس کوهنوردی

عوامل موثر بر عملکرد لباس با پارچه ضد آب

پارچه لباس کوهنوردی ضد آب بادوام (DWR)

DWR شاید یکی از مهمترین فاکتورهای تنفس و ظرفیت مداوم لباس باشد تا شما را خشک و راحت نگه دارد. اساساً DWR پوششی است که در قسمت بیرونی پارچه ضد آب اعمال می‌شود که زاویه تماس یا کشش سطحی پارچه را هنگام تماس آب با آن افزایش می‌دهد. بنابراین آب به جای نفوذ در پارچه، به سادگی از لباس شما بیرون می‌آید.

همه لباس‌ها با پارچه ضد آب در هنگام ساخت با این لایه DWR تقویت می‌شوند، اما با گذشت زمان با استفاده از آن از بین می‌رود. سایش، روغن و کثیفی همگی DWR را تحلیل می‌برند و به همین دلیل باید در فواصل زمانی مجدداً استفاده شود که این بستگی به تعداد دفعات استفاده از لباس و نحوه مراقبت از آن دارد.

بیشتر بدانیم پارچه لباس کوهنوردی

هنگامی که لباسی با پارچه ضد آب DWR تقویت شود، آن لباس قابلیت تنفس کمتری خواهد داشت و ممکن است خیس شود، به این معنی که پارچه آب را جذب می‌کند. این به شدت توانایی پارچه برای انتقال رطوبت از لباس را مختل می‌کند.

حتی اگر لباس شما همچنان ضدآب باشد، توانایی آن برای از بین بردن عرق شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و ممکن است فکر کنید که لباس دیگر ضد آب نیست یا نشتی دارد. آنچه در واقع اتفاق می‌افتد این است که بخار آب با برخورد با پارچه‌ای خیس به مایع تبدیل می‌شود.

محصولاتی مانند Nikwax TX-Direct و Gear Aid Revivex نمونه‌هایی از مقاوم سازی مجدد محصولات DWR هستند.

رتبه بندی ضد آب

هر لباس کوهنوردی ضد آب که خریداری می‌کنید، به احتمال زیاد دارای نوعی درجه بندی ضد آب است، که به زبان ساده راهنمایی است برای اینکه لباس اعم از شلوار و کاپشن کوهنوردی چقدر خوب و طولانی از نفوذ آب جلوگیری می‌کند.

پارچه‌ها با استفاده از دستگاه تست هیدرواستاتیک (HH) آزمایش می‌شوند (دستگاهی که مقاومت پارچه‌ها را در برابر نفوذ آب تحت فشار تعیین می‌کند). پارچه در اطراف انتهای یک استوانه قرار می‌گیرد، سپس آب به آن اضافه می‌شود تا از پارچه نشت کند. دستگاه (فشار) آبی را که می‌توان قبل از مشاهده نفوذ آب روی پارچه اعمال کرد اندازه می‌گیرد.

حداقل استاندارد برای نامیدن پارچه “ضد آب” 1000 میلیمتر HH در یک دوره 24 ساعته است. ارقام و ادعاهای زیادی توسط شرکت‌ها و مراکز تحقیقی مبنی بر اینکه HH برای خارج کردن تمام آب در شرایط عادی مورد نیاز است، وجود دارد، اما هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. 10000 میلیمتر HH مطمئنا کافی خواهد بود!

رتبه بندی ضد آب باید فقط به عنوان راهنما بین لباس‌های مدل مشابه و برند استفاده شود. بسیاری از عوامل دیگر مانند طراحی، ویژگی‌ها و ساخت لباس به شدت در توانایی کلی خشک نگه داشتن شما نقش دارند.

قابلیت تنفس پارچه لباس کوهنوردی

این اصطلاح احتمالاً مهمترین ویژگی یا کیفیت لباس با پارچه ضد آب مدرن امروزی است.

وقتی در حال فعالیت هستیم، عرق می‌کنیم و فضای داخلی لباس مرطوب می‌شود و با افزایش فعالیت، رطوبت ناشی از عرق در داخل لباس جمع می‌شود. این رطوبت یک مشکل است زیرا نه تنها باعث ناراحتی ما می‌شود، بلکه پتانسیل گرم شدن بیش از حد را در حین فعالیت افزایش می‌دهد و در حالت استراحت می‌تواند باعث سرد شدن ما شود. خیس بودن در شرایط بسیار سرد می‌تواند منجر به هیپوترمی شود.

بنابراین چگونه تنفس‌پذیری اندازه‌گیری می‌شود؟

آزمایش‌های علمی مختلفی توسط شرکت‌های مختلف برای اندازه‌گیری تنفس انجام می‌شود. اما متأسفانه هیچ استاندارد قابل قبول جهانی وجود ندارد. روش RET (روش هوهنشتاین)، روش فنجان معکوس و چند روش دیگر وجود دارد.

یکی از متداول‌ترین آزمایش‌های استفاده شده، میزان بخار آب را بر حسب گرم اندازه‌گیری می‌کند که می‌تواند از متر مربع پارچه انتخابی در یک دوره ۲۴ ساعته عبور کند، که به سادگی به عنوان MVTR (نرخ انتقال بخار رطوبت) شناخته می‌شود. هرچه MVTR بالاتر باشد، تنفس بهتر است، درست است؟! متاسفانه نه همیشه!

ادامه مطلب

قابلیت تنفس لباس به شدت به محیط بستگی دارد. برای تنفس و انتقال رطوبت به قسمت بیرونی لباس کوهنوردی، باید بین دو طرف پارچه اختلاف رطوبت وجود داشته باشد. اگر رطوبت داخل لباس بیشتر از هوای بیرون باشد، طبیعتاً بخار آب می‌خواهد از بیرون عبور کند، اما اگر برعکس باشد (همانطور که در آب و هوای بسیار معتدل وجود دارد)، تنفس کمتر احساس می‌شود.

حقیقت این است که در برخی از آب و هواها مهم نیست لباس شما چقدر خوب است، شرایطی وجود دارد که لباس شما به راحتی نفس نمی‌کشد. پیاده‌روی در مناطق جنگلی، در پیست‌های اسکی، در ارتفاعات برفی و یا در اعماق دره‌ها و حتی غارنوردی، در قابلیت تنفس لباس شما تاثیر بسیاری دارد.

تمیز بودن لباس می‌تواند بر تنفس پارچه تأثیر بگذارد. اگر کاپشن شما کثیف، چرب و آلوده باشد. در این صورت منافذی که بخار می‌خواهد از آنها خارج شود مسدود می‌شود. همچنین، یکی از مهمترین جنبه‌های تنفس این است که کیفیت پوشش DWR (ضد آب بادوام) روی لباس شما چقدر بالاست.

رتبه بندی ضد آب پارچه لباس کوهنوردی

5000 میلیمتر: جایی است که بهتر است یک کاپشن بارانی بپوشید، اما در یک باران واقعا وحشتناک در نهایت خیس خواهید شد.
10000 تا 15000 میلیمتر: اینجا جایی است که یک لباس ضد آب برای استفاده در دنیای واقعی لازم می‌شود. این کاپشن‌ها در برابر بارندگی‌های شدید باران و همچنین مقداری برف سنگین و مرطوب مقاومت می‌کنند. با این حال، اگر آنها را تحت فشار فعالیت زیاد قرار دهید (مانند راه رفتن، زانو زدن یا نشستن در برف خیس) به مرور زمان خیس می‌شوند.
20000 میلیمتر به بالا: بارش باران شدید! اگر می‌خواهید در هر شرایطی بیرون باشید، بار سنگینی را حمل کنید و خشک هم بمانید، این کاپشنی است که حتما می‌خواهید.

رتبه بندی تنفس

5000 تا 10000 گرم در متر مربع: این لباس برای اسکی، مسافرت‌های شهری یا قرار گرفتن در کمپ در حالی که باران می‌بارد خوب کار می‌کند. با این حال، اگر مجبور به پیاده‌روی زیاد باشید، خیلی خیس می‌شوید.
10000 تا 15000 گرم در متر مربع: این کاپشن برای سفرهای ماجراجویانه‌تر، پیاده‌روی و اسکی مناسب است. مجدداً اگر در میان رفتن به شاخ و برگ‌ها هستید یا قصد سفر به مکان‌های بسیار مرطوب و یا مسیرهای برفی را دارید، ممکن است کمی احساس نمناکی کنید.
15000 تا 20000 گرم در متر مربع و بالاتر: اگر برای یک سفر طولانی به کوه می‌روید، یا برنامه‌ای برای پیمایش یا هر سفر دیگری که در آن به سختی فعالیت و عرق می‌کنید دارید، قطعاً چیزی در این محدوده مورد نیازتان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *