دسته‌بندی نشده

رشته های مختلق قایق رانی

ورزش قایق رانی

رشته های مختلف ورزش قایقرانی

  • تاریخچه

ورزش قایقرانی اگر چه به نظر می رسد كه قایقرانی رشته جدیدی است اما قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد می رسد. اسكیموها قایقهایی ساختند كه پدر قایقهای امروزی است. بعدها مصری ها و آفریقاییها قایق هایی ساختند كه شكل آئرودینامیكی بهتری داشت كه اكثر آنها از پوست حیوانات ساخته می شد. سرخپوستان بومی آمریكا از پوست گوزن و پوست درخت غان و مصریها از پاپیروس برای ساختن قایق استفاده می كردند.

تقریباً همزمان با تاسیس كلوپ سلطنتی قایقرانی انگلستان در سال 1871، كلوپ سلطنتی قایقرانی نیویورك نیز تاسیس شد و در سال 1885 اولین مسابقه كایاك بانوان در شوروی سابق برگزار گردید. با پایان یافتن قرن 19 ساخت و طراحی قایقها بطور شگفت انگیزی بهبود یافت. آلفرد هین ریج اولین قایق رویه پلاستیكی را به نام دلفین در سال 1904 ساخت.

اولین فدراسیون قایقرانی در سال 1888 در آمریكا تشكیل گردید، سپس در كانادا این فدراسیون شكل گرفت. در سال 1921 دانمارك، هلند و بیشتر كشورهای اروپائی فدراسیون قایقرانی خود را شكل دادند، مجارستان در سال 1984 به این گروه پیوست. ژاپن اولین كشور آسیائی بود كه در سال 1983 نسبت به تشكیل فدراسیون اقدام نمود. كشورهای اروپائی اولین كنوانسیون خود را در سال 1923 برگزار نمودند و قوانین قایقرانی را از قبیل انواع مسابقات، نوع قایق و مشخصات آن و قوانین مسابقه را برای مسابقات اروپائی برگزاری و تدوین نمود.

آب های آرام

یکی از دو رشته ی المپیکی خانواده ی بزرگ قایقرانی است. آب های آرام1 به دو رشته ی کانو کانادایی و کایاک تقسیم می شود که این دو از نظر قوانین در مسابقات مشترکند.
قایق کانوکانادایی پ، قایق بسیار باریک و بدون سکانی است ورزشکار در آن زانو میزند و تنها به یک سمت پارو میزند. پاروی این رشته یک کفه داشته و در سمت دیگر آن دسته T دارد که قایقران آن را به دست میگیرد.

کایاک نیز قایقی باریک است که هدایت آن به وسیله ی سکان انجام میگیرد و قایقران در آن نشسته و با حرکات دست و کمر پارو می زند.پاروی کایاک از هر دو طررف کفه دارد.
در مسابقات آب های آرام قایقرانان در مسیری مشخص و با علائم ویژه در مسافت های مختلف 1000، 500 و 200 متری مسابه می دهند.
در این رشته مسابقاتی با مسافت های بیشتر از 1000 متر با دو نقطه ی برگشت و دو مسیر مستقیم نیز برگزار می شود. در واقع، هدف از این ورزش پارو زدند در مسافت های تعیین شده با بالاترین سرعت ممکن است.

مسابقات آب های آرام، در برنامه ی المپیک سال 1936 معرفی شدند و تا کنون نیز ادامه داشته اند. آب های آرام خود شامل دوازده مسابقه در المپیک است که به ترتیب عبارت اند از: کایاک یک نفره، کایاک دو نفره، کایاک چهار نفره، کانوی یک نفره و کانوی دو نفره هزار متر و پانصد متر مردان و کایاک یک نفره، کایاک دو نفره و کایاک چهار نفره پانصد متر زنان.
گذشته از المپیک مسابقات قهرمانی جهان فدراسیون جهانی بین المللی هر ساله در رده ی بزرگ سالان و هر دو سال یک بار در رده ی نوجوانان برای مردان و زنان انجام می گیرد.

اسلالوم   

اسلالوم نیز دیگر رشته ی قایقرانی المپیکی است.
در اسلالوم مهارت و قدرت ورزشکاران در آب های خروشان از عوامل تعیین کننده در در مسابقات است. در این مسابقه ورزشکار باید سرعت خود را متناسب با دروازه هایی که در مسیر مشخص شده اند تنظیم کند. از این رو برخورد یا از دست دادن یک یا چند دروازه برای ورزشکار جرایمی را دربر دارد. به صورتی که امتیاز منفی این گونه جرایم به زمان ورزشکاران اضافه می شود.

ورزشکار باید مسافت تعیین شده ای را در فاصله ی زمانی مشخص با کمترین زمان ممکن و بون خطا به پایان رسانند. چنان چه ورزشکاران به یک یا هر دو میله ی دروازه برخورد کنند، دو ثانیه و اگر از دروازه ای عبور نکنند 50 ثانیه به تایم آن ها افزوده خواهد شد.

مسیر مسابقات اسلالوم در رود خانه های طبیعی یا مصنوعی و در مسافت های 250 و 600 متر طراحی می شود که قایقران ها باید به هنگام عبور از دروازه ها بر خلاف عقربه های ساعت حرکت کنند. این مسابقات در کایاک یک نفره، کانوی یک نفره و کانوی دو نفره برای مردان و کایاک یک نفره برای زنان برگزار می شود.

نخستین بار اسلالوم در المپیک 1972 مونیخ انجام شد و پس از آن با تاخیری 20 ساله بار دیگر در المپیک جای گرفت و در بارسلونا، آتلانتا، سیدنی، آتن و پکن برگزار شد؛ امید می رود در المپیک های آتی هم تداوم یابد.

ورزش قایق رانی

آب های خروشان

شیب رودخانه های طبیعی همچنان روشی برای لذت بردن از ارتفاعات تماشایی قایقرانی قلمداد می شود. مسیر این رشته ی ورزشی متفاوت بوده و مجموعه ای از موانع طبیعی را دربر می گیرد.
در حقیقت مسابقات این رشته مهارت های فردی ورزشکار را آزمایش می کند. در این مسابقات رشته ی کایاک یک نفره برای بانوان و آقایان و رشته های کانوی یکنفره و دو نفره فقط برای آقایان برگزار می شود. برای این مسابقات رشته ی کلاسیک و رشته ی سرعت وجود دارد که رشته ی سرعت در دو مسافت 400 و 800 متر انجام می شود و همچنین ورزشکار در رشته ی کلاسیک می بایست حداکثر مسافت را در زمان کمتر از 30 دقیقه بپیمایند. شروع مسابقه ی آب های خروشان همانند اسلاوم به صورت انفرادی است.
نخستین دوره ی مسابقات قهرمانی جهان آب های خروشان، سال 1959 در فرانسه برگزار شد.

کانوپولو

رشته ی کانوپولو همانند فوتبال مهیج و تماشایی است که در آن دو تیم تلاش می کنند تا در میدانی آبی که شباهتی به میدان واتر پولو دارد، توپ را وارد درواره ی یکدیگر کنند.
پیدایش این رشته به دهه ی سی برمیگردد که قایقرانان اروپایی این ورزش را با نشستن در قایق و پرتاب توپ برای یکدیگر به بازیی توپی و جذاب تبدیل کردند.

قایق های کانو پولو دارای 3 متر طول است که از جلو و عقب با موادی محافظ (ضربه گیر) پوشیده شده است.هر تیم کانوپولو، پنج بازیکن دارد که یکی از آن ها دروازه بان است.
ابعاد میدان این رشته، 35 متر طول و 23 متر عرض دارد؛ همچنین دروازه ها نیز 1×5/1 متر می باشد که لبه ی پایینی دروازه ها 2 متر از سطح آب فاصله دارد.

قایقرانی بادبانی

قایقرانی بادبانی رشته ای است بسیار قدیمی و قذمتی دیرینه دارد. به گونه ای که در سال 1520 شخصی به نام فردیناند دماژلان6، در اقیانوس آرام از این نوع قایق استفاده کرده است.
قایق هایی با بادبان 10 متر مربع از سوی فدراسیون جهانی قایقرانی پذیرفته شده و مسابقات جهانی آ ن هر سه سال یک بار برگزار می شود.

تورینگ

رشته ی غیر مسابقه ای اما جذاب تورینگ، امکان گسترده ای را برای شرکت کنندگان فراهم می آورد تا ضمن ماجراجویی بتوانند در امتاد سواحل گردشگری و تفریح کنند.
از مشهور ترین این رشته می توان به جان مک گریگور8، حقوقدان اسکاتلندی اشاره کرد خود به تنهایی این قایق را طراحی کرد.روب روی9 نیز در سال 1865 از قایق تورینگ برای سفر به دور ددنیا استفاده کرد.

دراگون بوت

دراگون بوت یا قایق اژدها، یک ورزش تیمی است و معمولا 22نفر در قایق حاظرند؛ یک نفر درامر یا طبال که با طبل زدن ریتم پارو زنی را بین ورزشکاران یکنواخت می کند، بیست نفر پارو زن که به دو دسته ی 10 نفری چپ و راست تقسیم می شوند؛ یک نفر سکان دار که مسئول هدایت و فرماندهی قایق است.

رشته ی دراگون بوت در المپیک جایی نداشته و از مهمترین مسابقات آن می توان مسابقات بین قاره ای و مسابقات کاپ و تورنومنت جهانی را نامبرد.

بررسی ورزش قایقرانی

برای اینکه بیشتر و بهتر بدانید قایقرانی چیست باید با انواع قایقرانی آشنا شوید. از این رو اگر می خواهید بدانید انواع قایقرانی چیست باید بگوییم به جای درستی آمده اید و می خواهیم شما را به طور کامل با انواع قایقرانی آشنا کنیم. از این رو قبل از آشنایی با انواع رشته های قایق رانی باید بدانید که تمامی قایق هایی که به وسیله پارو و نیروی عضلانی فرد حرکت می کنند به جهت نوع حرکت و پارویی که در آن استفاده می کنند به دو بخش تقسیم می شود که هریک از آن ها تحت پوشش دو ارگان جداگانه فعالیت می کنند.
به همین دلیل اولین ارگانی که می خواهیم شما را با آن آشنا کنیم تا اطلاعات جامع و مفیدی از انواع قایقرانی داشته باشید کانوئینگ می باشد که تحت نظر فدراسیون جهانی قایقرانی I.C.F است. کافیست در ادامه با ما همراه باشید تا همان طور که در مطالب فوق اشاره کوچکی به انواع قایق رانی کردیم بیشتر با نوع های قایق رانی آشنا شوید. از این رو انواع قایق رانی عبارت است از :
• كمیته آب های آرام
• كمیته اسلالوم و آب های خروشان
• كمیته ماراتن
• كمیته كانوپولو
• كمیته بادبانی
• كمیته تورینگ

فواید ورزش قایقرانی

برای شمایی که به دنبال تحقیق در مورد قایقرانی هستید باید بگوییم که بد نیست در مورد فواید ورزش قایقرانی هم اطلاعاتی کسب کنید و بدانید فواید ورزش قایقرانی چیست. در اصل هیچ رشته ورزشی در دنیا وجود ندارد که برای بدن مضر باشد بلکه ما خودمان در صورت عدم رعایت برخی موارد ممکن است به خودمان آسیب برسانیم. از این رو رشته ورزشی قایق رانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و دارای فواید بی شماری برای بدنمان می باشد. به همین دلیل ما در ادامه برخی از مهم ترین و شایع ترین فواید ورزش قایقرانی هیجانی و جذاب را برای افزایش اطلاعات بیشتر شما مطرح کرده ایم. از این رو فواید ورزش قایقرانی عبارت است از :
• مفید برای قلب
• افزایش قدرت عضلات
• کاهش استرس
• استوار کردن بدن
• بهبود حرکت عضلات و مفاصل
• تمرین کامل برای تمام قسمت های بدن
• کاهش وزن
• نشاط و شادابی

قایقرانی بانوان و دردسر های آن

قایق رانی همان طور که گفتیم یکی از رشته های ورزشی هیجانی و پر طرفدار در تمام دنیا می باشد اما امروزه در کشور ما به دلیل محدودیت هایی که برای بانوان است رفتن دختر خانم ها به سمت این رشته ورزشی کمی سخت شده است. این رشته ورزشی در کنار هیجانی بودنش بسیار آرامش بخش می باشد و می توانید برای آرامش ذهن و روان خود نیز به سراغ آن بروید از این رو می توانید در رودخانه های مخصوص این رشته ورزشی اقدام به قایق رانی کنید اما سوال اینجاست که قایقرانی بانوان چگونه است؟ یا بهتر است بگوییم خانم ها چطور می توانند قایقرانی کنند؟ابتدا شمایی که به دنبال فعالیت در قایقرانی بانوان هستید باید بدانید که این رشته ورزشی یک رشته قدرتی و بسیار سخت است. اما سخت بودن یا قدرتی بودن قایقرانی بانوان به این معنا نیست که نمی توانید به صورت اختصاصی در آن فعالیت کنید بلکه بدین معناست کمی محدودیت شما را در بر می گیرد. اما به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم اگر واقعا به این رشته ورزشی علاقه دارید با تمام محدودیت هایی که جلوی پایتان هست از علاقه خود دست نکشید و محدودیت ها را با اراده قوی یکی پس از دیگری کنار بگذارید. زیرا ما خواهان موفقیت های شما همانند اقایان هستیم و می خواهیم شما را در درجات بالا مشاهده کنیم چون بر این باور هستیم که هر کس لایق بهترین ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *