دسته‌بندی نشده

انواع کلاه ایمنی موتور سواری

کلاه ایمنی موتور سواری

بهترین کلاه ایمنی موتور سواری

کلاه ایمنی یکی از مهم‌ترین تجهیزات موتورسواری است. سالانه تعداد زیادی از موتورسواران در اثر نداشتن کلاه کاسکت دچار سانحه می‌شوند. متاسفانه خیلی از این سوانح به مرگ موتورسواران یا همراهانشان ختم می‌گردد. به همین دلیل قانون، استفاده از این کلاه را در هنگام رانندگی با موتور اجباری کرده‌است. این وسیله در بازار تنوع بسیاری دارد. اگر با انواع کلاه ایمنی آشنایی داشته باشید در هنگام خرید می‌توانید، تصمیم بهتری بگیرید. پس برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

کلاه کاسکت چیست؟

کلاهی که در موتور سواری برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی استفاده می‌شود کلاه کاسکت نام دارد. کلاه کاسکت‌ها دارای طراحی منحصر به فرد و ایمنی بالا می‌باشند تا در مواقع ضربه آسیبی به سر وارد نشود. این کلاه باید طراحی داشته باشد که سر شما را هنگام موتور سواری اذیت نکند و در آن احساس راحتی کنید.

کلاه کاسکت چگونه به وجود آمد؟

در 900 سال پیش از میلاد قوم آشوری در هنگام حمله به شهرهای دیگر و جنگ‌های سنگین بیشتر از ناحیه سر مورد حمله قرار می‌گرفتند، همین باعث شد که به فکر ساختن یک کلاه ایمنی برای خود باشند. آشوری‌ها در طی زمان کمی از جنس فلز برنز یک کلاه ایمنی خوب برای خود ساختند و این زمینه ای شد که سایر ملل و قوم‌ها به صرافت ساخت کلاه ایمنی افتند.

امروزه در موارد نظامی و غیرنظامی مقل موتور سواری، اسب سواری، و یا مسابقات ورزشی مثل فوتبال آمریکایی، هاکی و… کلاه ایمنی که کلاه کاسکت زیر مجموعه آن است استفاده می‌شود.

اجزا کلاه کاسکت

پوسته: پوسته کلاه کاسکت همان لایه بیرونی آن است که باید مقاوم در برابر سایش و خراش باشد چرا که در حین سرعت ممکن است چیزی به آن برخورد کند. استاندارد لایه بیرونی کلاه کاسکت بیان می‌کند که کلاه کاسکت باید سطحی صاف و صیقلی و مستحکم داشته باشد
لایه ضربه گیر: این لایه معمولاً ازجنس پلی‌استر منبسط شده (پلی استایروفوم) تشکیل شده. این لایه نیروهای وارد بر سر را در هنگام ضربه به خود جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد ضربه به سر موتورسوار وارد شود
لایه پوششی: این لایه با سر موتور سوار در تماس است و باید از جنس لطیف و نرم ساخته شده باشد.چانه بند: این بند دو سر پوسته خارجی را به هم می‌بندد، توجه داشته باشید که چانه بند باید به‌طور صحیح بسته شود.نکات مهم در مورد خرید کلاه کاسک

جنس کلاه

مهمترین نکته که در خرید کلاه کاسکت باید به آن توجه داشته باشیم جنس کلاه کاسکت است، معمولاً طراحان کلاه کاسکت این کلاه را با 3 قسمت رویه خارجی، رویه داخلی و طلق طراحی می‌کنند. برای اینکه کلاه کاسکت ایمن تری داشته باشید باید جنس کلاه کاسکت شما محکم و مقاوم و طراحی آن باید طبق استانداردهای بین‌المللی باشد. معمولاً طراحان و تولیدکنندگان کلاه کاسکت در لایه خارجی از جنس پلی کربنات، فایبر گلس،کامپوزیت استفاده می‌کنند تا ضمن مقاومت کافی وزن آنها سبک باشد. جنس پوشش داخلی نیز از یونولیت و مواد نرم است. طلق کلاه کاسکت نیز امروزه به صورت مستحکم و زیبا طراحی می‌شوند.

وزن کلاه کاسکت

اغلب کلاه کاسکت‌ها دارای وزنی بین 1٫4 تا 1٫8 کیلوگرم است و اگر وزن آنها سبکتر یا سنگین تر باشد مشکلاتی را پدیدمی‌آورند؛ مثلاً اگر کلاه کاسکت شما وزنی بیش از حد داشته باشد ممکن است شما دچار آرتروز گردن شوید و اگر بسیار سبک باشد ممکن است از کیفیت آن کم شود و استحکام خود را از دست دهد.

سایز کلاه کاسکت باید چگونه باشد؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید کلاه کاسکت به آن توجه کنید سایز کلاه کاسکت است. کلاه کاسکت باید طوری باشد که دقیقاً متناسب با سایز سر شما فیت شود، اگر کلاه کاسکت کوچک باشد سبب کاهش هوشیاری و اعصاب خوردی شما می‌شود و اگر بزرگتر باشد ممکن است هم باعث درد گردن شما شود و هم آنقدر روی سر شما لق بخورد که اعصابتان را به هم بریزد.

تست کلاه کاسکت

قبل از اینکه کلاه کاسکت خریداری کنید سایز مورد نظر را به مدت 15 تا 25 دقیقه روی سر خود تست کنید، اگر احساس ناراحتی یا گرفتگی شدید در ناحیه گوش و پیشانی کردید می‌توانید سراغ سایزهای دیگر بروید

کدام طرح کلاه کاسکت بهتر است؟

کلاه کاسکت‌ها امروزه در طرح‌های بسیار شیک و زیبا تولید می‌شوند و اینکه کدام طرح را انتخاب کنید کاملاً به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

ویژگی‌هایی که یک کلاه کاسکت حرفه ای دارد:

  • دریچه تهویه هوا داشته باشد.
  • قابلیت تنظیم صورت داشته باشد.
  • دارای عینک دودی با کیفیت باشد.
  • برای تماس‌ها بلوتوث داشته باشد.
  • وزنی بین 1400 تا 1800 گرم داشته باشد.
  • طراحی آن زیبا باشد.
  • تودوزی مناسب و نرم داشته باشد.

استانداردهای مرجع برای طراحی کلاه کاسکت به شرح زیر است:

  • AS 1698 (Australia)
  • JIST 8133 (Japan)
  • DOT FMVSS 218 (USA)
  • MS 1-1996 (Malaysia)
  • CSA CAN 3-D230- M85 (Canada)
  • UN/ ECE Regulation No.22 (Europe)

کلاه ایمنی موتور سواری

کلاه ایمنی تمام رخ ( فک دار ) یا full face

بیشترین پوشش را در اطراف سر و گردن شما دارد و ایمن ترین نوع کلاه ایمنی موتورسیکلت برای محافظت از شما در برابر ضربه احتمالی به حساب می آید.ویژگی متمایز و کلید ایمنی این کلاه، محافظ چانه است که بسیاری از کلاه های ایمنی از آن بی بهره اند.طبق مطالعه ای در مورد آسیب کلاه ایمنی و آسیب دیدگی سر موتورسیکلت ، چانه در هنگام تصادف با پنجاه درصد ضربه شدیدتر روبرو می شود و فقط یک کلاه ایمنی تمام رخ می تواند از چانه و فک شما محافظت کند.

کیفیت کلاه ایمنی تمام رخ

  • ایمنی همه‌جانبه و کامل
  • تهویه مناسب برای محافظت کامل در مقابل هر نوع آب و هوا
  • پارچه محافظ شفاف
  • رعایت اصول ایرودینامیک
  • مناسب برای رفت و آمد روزمره
  • وزن نسبتا سنگین
  • قیمت تقریبا بالا

بیشتر بدانیم

بدون در نظر گرفتن نوع کلاس موتورسیکلت یا محل سوار شدن(جاده یا مسابقات و یا غیره) ، این نوع کلاه انتخاب مناسبی برای همه موتورسواران است.بسته به نوع سواری که انجام می دهید کلاه full face متفاوت است. موتورسواران ورزشی معمولا از کلاه های ایمنی  با حالت خمیده استفاده میکنند و به کلاهی احتیاج دارند که از بلند شدن و افتادن آن در سرعت های بالا جلوگیری کند. بنابراین معمولاً کلاه ایمنی با محافظ چانه بالاتر و باز شدن به سمت روبرو را که کمی به سمت بالای کلاه باشد ، انتخاب می کنند.کروزرها و مسافران ماجرجویی که تمایل به موتورسواری در مسیرهای طولانی دارند.

بهتر است از کلاهای فول فیسی که محافظ چانه پایین تر و طلق محافظ (شیلد) مستقیم تر و ساده تر دارند استفاده کنند.اکثر کلاه های ایمنی تمام رخ، دارای تهویه برای تبخیر عرق ، کاهش بخار روی شیلد جلوی صورت و خنک نگه داشتن هنگام سوار شدن هستند.در سال های اخیر ویژگی های جدیدی به کلاه ایمنی های تمام رخ اضافه شده است ، از جمله بلندگوهای دارای بلوتوث ، طرح ها و رنگی های متنوع با دید بالا و روکش هایی که متناسب با شرایط نور خورشید هستند.

کلاه ایمنی مدولار (فک متحرک)

که به آن کلاه ایمنی فک متحرک نیز گفته می شود ، ترکیبی است از یک کلاه ایمنی بدون فک (4/3) و کلاه ایمنی فک دار .دلیل این امر این است که محافظ چانه و طلق محافظ (شیلد) می توانند به سمت بالا حرکت کنند تا جلوی کلاه ایمنی را باز کنند.مواد اولیه و اتصالات این نوع، مشابه کلاه ایمنی فک دار است.آنها دارای شیلد برای محافظت از چشم هستند و گاهی اوقات دارای یک  عینک محافظ داخلی ثانویه برای محافظت بیشتر از چشم در برابر نور خورشید هستند.

توضیحات کلاه کاسکت فک متحرک

  • مقرون به صرفه
  • دید بهتر
  • ساخت سنتی و شیک
  • بدون محافظت از چشم

توضیحات بیشتر

وزن به دلیل اضافه شدن مفصل که در قسمت جلویی صورت قرار گرفته اند ، کمی بیشتر از کلاه ایمنی فک دار سنتی است.ایمنی موتورسوار بدلیل ساختار جدید  کمی کاهش می یابد ، زیرا درز و شکاف جزئی نسبت به کلاه ایمنی فک دار در آن بوجود آمده است. اما در مقایسه با کلاه ایمنی بدون فک ¾ و یا ½ به دلیل در برگرفتن چانه ، محافظت بیشتری ایجاد می کند.به دلیل نوع طراحی کلاه ایمنی مدولار اغلب توسط  کروزرها و موتورسواران ماجراجو مورد استفاده قرار می گیرد .

زیرا با در نظر گرفتن موقعیت سواری برای مسافت های طولانی طراحی شده است.اطراف چشم ساده تر هستند و نوار چانه به گونه ای طراحی شده است که در قسمت پایین صورت قرار بگیرد. بلندگو بلوتوث در این مدل کلاه بشدت مورد استقبال قرار گرفته ، همچین لبه برامده کلاه و پوشش ضد مه ویژگی های جالب دیگر این نوع کلاه هستند.

کلاه کاسکت بدون فک  (¾)

در این مدل کلاه ایمنی قسمت پشتی و کناری سر شما را می پوشاند اما صورت شما را در معرض دید قرار می دهد.این نوع کلاه ها بیشتر برای اسکوتر و کافه ریسرسواران محبوب هستند.زیرا ناحیه صورت برای برخورد باد به صورت موتورسواران باز نگه داشته می شود. وجه تمایز این کلاه ایمنی نبود نوار چانه است که باعث می شود ایمنی آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد .زیرا صورت شما را در معرض دید وآسیب قرار می دهد.

کلاه ایمنی بدون فک از نظر ساختاری مشابه فک دار هست بنابراین نواحی که با این کلاه پوشیده میشوند امنیت بالایی دارند.وزن این نوع به دلیل حذف ساختار چانه تا حدی کاهش داشته.بعضی از آنها مجهز به شیلدهای جزئی یا تمام رخ هستند که برای محافظت از چشم و صورت در برابر نور آفتاب استفاده می شوند.

مشخصات کلاه ایمنی بدون فک

  • سبک وزن
  • دید عالی
  • حداقل ایمنی
  • مقاوم در برابر باد
  • دارای قابلیت‌هایی چون بلوتوث و بلندگو

کلاه نیمه ایمنی

این نوع فقط قسمت بالای سر و ناحیه پیشانی تا ابرو را می پوشاند و حداقل محافظت از شما را ایجاد می کند. بعضی از آنها ممکن است پشت گردن و گوش های موتورسوار را هم پوشش دهند اما ناحیه بیشتری از صورت شما را در معرض دید قرار می دهند.چون Half ها مجهز به روکش یا محافظ صورت نیستند ، بنابراین برای محافظت از چشم ها نیاز به محافظ چشم یا عینک سواری دارید.با اینکه حداقل ویژگی های فن آوری، مانند بلندگوهای بلوتوث در کلاه ایمنی وجود دارد فضای کم این کلاه ها باعث میشود گزینه ها ی کمی برای بروز رسانی وجود داشته باشد.

کلاه کاسکت آفرود (Off-Road)

دقیقاً همانطور که از اسمشان مشخص است ، برای دور شدن از خیابان ها و سواری در جاده های خاکی طراحی شده اند. آنها بهترین گزینه برای استفاده در شهر و بزرگراه نیستند .طراحی این کلاه متفاوت از کلاه ایمنی فک دار و  مجهز به روکش بزرگتر و نوار چانه برجسته تر برای جریان بهتر هوا است. آنها معمولاً برای حداکثر محافظت ، حداقل وزن و تهویه مناسب برای سواری در ماه های گرمتر طراحی می شوند ، بنابراین انتظار فناوری پیشرفته مانند بلوتوث را نداشته باشید.

نکته مهم

این کلاه معمولاً از چشم ها محافظت نمی کنند ، بنابراین موتورسواران بهتر است از عینک استفاده کنند. اگر در جاده های خاکی و گل آلود موتورسواری میکنید ، عینک برای شما اولویت است زیرا می تواند از ورود گل و لای و خاک به چشم  و صورت شما هنگام سواری جلوگیری کند.مواد سازنده این نوع کلاه ایمنی کامپوزیت هایی از جمله فایبرگلاس ، کولار و الیاف کربن است.این مواد از استحکام بالایی برخوردار هستند .

و برای جلوگیری از خستگی سر و گردن پس از یک روز طولانی سواری ، سبک وزن هستند.همچنین ، حتماً عینک های ایمنی خود را با کلاه ایمنی تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که عینک به خوبی روی صورت شما بسته می شود.شکل برخی از کلاه ایمنی در اطراف چشم متفاوت است و برای همه سبک های عینک کاملا مناسب نیستند. اگر یک تولید کننده عینک و کلاه ایمنی ارائه می دهد ، در صورت موجود بودن ، از یک برند استفاده کنید.

مشخصات کلاه ایمنی آفرود

  • وزن نسبتا سبک
  • ایمنی بالا
  • محافظت از چانه
  • مقرون به صرفه
  • تهویه مناسب

کلاه کاسکت دوال اسپرت (Crossover, ADV, Hybrid, Enduro)

ترکیبی آفرود و فک دار است.این مدل از نظر ظاهر شبیه به کلاه ایمنی آفرود با طلق بزرگ و میله چانه پایین است ، اما از لحاظ روکش داخلی و راحتی،  بیشتر شبیه کلاه ایمنی فک دار میباشد. این نوع قرار است یک تلفیق بین هر سبک باشد ، زیرا آنها برای استفاده در جاده و خارج از جاده طراحی شده اند.

این مدل دارای یک  طلق محافظ بزرگ چشم  است که صورت را کامل میپوشاند و در صورتی که موتورسوار بخواهد از عینک استفاده کند طلق آن  میتواند در حالت بالا قرار گیرد.بر خلاف کلاه های آفرود نوار چانه این نوع برجسته نیستند ، بنابراین عایق صدا بهتری است و جریان هوای کمتری را حس میکنند.دوال اسپرت ها گزینه های مناسبی برای انواع مسیرهای موتورسواری هستند.از طلق محافظ کلاه در مسیرهای شیب داراستفاده کنید و برای مسیرهای معمولی و استفاده ازعینک و حداکثر جریان هوا طلق محافظ را بالا قرار دهید.

  • ایمنی بالا
  • وزن نسبتا سنگین
  • روکش‌های قابل تنظیم
  • تهویه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *